Primul lucru pe care îl avem de făcut după ce deschidem mediul CodeBlocks, este crearea unui fișier sursă. Aceasta se realizeaza din meniul File, submeniul New, opţiunea Empty File. După deschiderea fișierului sursă, acesta trebuie să fie salvat și să primească un nume. Salvareași denumirea fișierului sursă se face accesând meniul File, submeniul Save File As. În fereastra care ne apare, selectam directorul (locul) undedorim să salvăm fișierul, și îl denumim cu un nume ales de noi, cu extensia .cpp (de exemplu program.cpp). Este necesar să specificăm extensia, deoarece, implicit, fișierele C/C++ vor primi extensia .c, specifică programelor scrise în limbaj C, iar noi utilizăm instrucţiuni ale limbajului C++ în program. În continuare, urmează să scriem programul (instrucţiunile care îl compun) în acest fișier sursă.
Să considerăm un exemplu foarte simplu: programul afişează pe ecran un mesaj (mesajul
Primul meu program). Informaţia de prelucrat (de intrare) este însăşi mesajul (o constantă şir de caractere), iar prelucrarea ei constă în afişarea pe monitor.
Exemplu:
După scrierea programului, acesta urmează a fi compilat pentru obţinera fișierului obiect (cu extensia .o). În acest scop, din meniul Build selectăm opţiunea Compile current file. Dacă nu avem erori la compilare, urmează faza de linkeditare, în urma căreia obţinem fișierul executabil (extensia .exe). Aceasta se realizează din meniul Build, selectând opţiunea Build. În continuare, dacă nu avem erori nici în această fază, urmează să executăm programul creat selectând opţiunea Run din meniul Build. După fiecare modificare pe care o aducem programului, acesta trebuie recompilat și creat din nou fișierul executabil pentru ca acesta să conţină ultimele modificări. În caz contrar, se va executa vechea versiune a programului nostru, ce-a dinaintea modificărilor. Acești 3 pași prezentaţi (compilare, editare de legături, execuţie) se pot face separat, după cum am prezentat mai sus, sau grupat, apelând opţiunea
Build and run din meniul Build, sau, și mai simplu, apăsând tasta F9.
Să considerăm un exemplu foarte simplu: programul afişează pe ecran un mesaj (mesajul
Primul meu program). Informaţia de prelucrat (de intrare) este însăşi mesajul (o constantă şir de caractere), iar prelucrarea ei constă în afişarea pe monitor.
Exemplu:
Cod:
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
// comentariu pe o singura linie
/* comentariu pe
mai multe linii */
cout<<"Primul meu program\n";
}
După scrierea programului, acesta urmează a fi compilat pentru obţinera fișierului obiect (cu extensia .o). În acest scop, din meniul Build selectăm opţiunea Compile current file. Dacă nu avem erori la compilare, urmează faza de linkeditare, în urma căreia obţinem fișierul executabil (extensia .exe). Aceasta se realizează din meniul Build, selectând opţiunea Build. În continuare, dacă nu avem erori nici în această fază, urmează să executăm programul creat selectând opţiunea Run din meniul Build. După fiecare modificare pe care o aducem programului, acesta trebuie recompilat și creat din nou fișierul executabil pentru ca acesta să conţină ultimele modificări. În caz contrar, se va executa vechea versiune a programului nostru, ce-a dinaintea modificărilor. Acești 3 pași prezentaţi (compilare, editare de legături, execuţie) se pot face separat, după cum am prezentat mai sus, sau grupat, apelând opţiunea
Build and run din meniul Build, sau, și mai simplu, apăsând tasta F9.